Friday, December 31, 2010

~Muhasabah 2010~

Bismillah......tahun 2010 adalah tahu yg ling mncabar yg prnah aku lalui sblum ni...brmula dri awal tahun hgga ke akhirnya....
Januari...berkobar2 smgt slepas mnamatkan sesi mnjawab soalan SPM...hnye Allah yg Tahu tahap kegembiraan aku...mneruskan langkag dgn mempelajari ujian memandu untuk memiliki lesen...kawan2 yg msih rapat dn xberpecah diguna untuk bertemu dn ade yg mngambil inisaitif berniaga...saat tu jge aku main GYM....niat nk kcikkan badan..hehe
Februari....prmulaan bulan dgn bergaya apabila dapat lesen P kereta....trus mnyalah gne dgn asyik kluar dgn kwan2...abiskan duit mak dn ayah...Astaghfirullah....ape aku da buat....kmudian saat smkin debar bler SPM result da hmpir...pnuh ykin mgisi borang UPU....harapan yg trtinggi...
Mac...berhenti dri GYM....xmampu nk tggung kos rm60 sbulan...kmudian trus kesaat yg dinanti...ambil kputusan SPM brsame kawan2...srnok dgr kwan2 dapat 2 A keatas...hnye mmpu mliki 1A2B3C2D1G...semngat ku luntur tattakala mnerima rsult...Allah...kwan kate SPM bkan segalanye...hidup itu lbih pnting...
April...mula mmikirkan arah mne aku nk pergi untuk blaja....sbulan mmikirkan...sbulan jge aku buntu...kwan2 yg lain trsenyum bngga...aku..??Allah...aku mncari dn pegang hrapan untuk ke IPTA...trserah pde Allah....kwan2 ade yg akan ke matrik....tahniah....aku mdapat tawaran ke IIC...tpi aku nk kpastian tarafnye dalam Malaysia...krana yyasan pahang tolak mentah2 prmohonan bantuan kwangan...ayah aku amik ati aku dn perkenalkan KIPSAS kepada aku...aku mula suke...aku isi borang dihadapan dekan SPI...
Mei...UPU da kluar..."harap maaf,anda tidak layak ditawarkan ke IPTA"....dropnye mental aku...aku xpenah ase mcm ni...aku amik kputusan tepat dgn masuk ke KIPSAS...aku nekad...bwa ati yg lara...kwan2 ade yg msuk matrik...knangan lak kne tolong kawan yg nk kluar awal dri PLKN..mcm2...hehe....
Jun...kwan2 da rmai akan ke IPTA....tahniah...aku ke KIPSAS....sblum tu kne sedia mental dn fizikal...IPT bkan mcm skolah beb...lain...aku msuk ke KIPSAS dgn langkah kanan...Syariah dn Undang2 pilihan prtme aku...fuhh.ni best..org pertme aku knal kt KIPSAS....pioi...xtau la die ingt ke x......MAS yg mletihkan tpi sronok....modul mantap...hehehe....spnjang mggu tu jgk..aku trkenal dgn sorang yg snyap je....nme die hizami,dri K.L katenye....dia la org yg buat aku trtarik amik Dakwah dan Pengurusan....
Julai...brmula pengajian aku di KIPSAS...mggu prtme adlah mggu suai knal....trknal la dgn sorang dak klate...lain mcm aku tgk...wat aku nk kwan die,die nk org pggil die acik...hehe...mcm2...kmudian ade la muslimah yg buat aku trtarik ati dgn die...hehe...da mula da...muhasabah diri....Astaghfirullah...
Ogos...blajar dn blajar...kne lak puasa....hihi..aku lari dul umah mse bulan pose..xpndai nk sesuaikan dri mse tuh....dgn assement,ujian kmajuan...semua disettle dgn prlahan...hehe...smgat belaja smkin kuat....dgn kwan2 da mula rapat..semua brubah....hehe
September...persahabatan kami di Dakwah kumpulan 2 mula truji....masyaAllah...kerana sebuah drama dgn tema P.Ramlee yg harus dipentaskan....3kali drama ni ditukar...dgn biasalah....kite mrancang tpi Allah yg mnentukan...salah pham yg dihadapi rupe knangan trindah buat kami...dikurniakan Juara drama untuk English Week's...dlam mse sme aku telah melamar seorang muslimah...sjrah trus trcipta dibumi KIPSAS....
Oktober...dugaan smkin mcbar apabila prsahabatan kami semkin goyah..kerna slah pham...kmi brsme bertemu...disaat hmpir akhir sem itulah Allah mentakdirkan ujian ini hadir...mnguji tahap persahabatan..apapown  Hikmah Allah tetap ade...dan aku juga trut terpalit dgn masalah itu...aku ke puncanya..??
November...mnikmati peperiksaan akhir sem...gmuruhn dn aku xckup bersedia..xtau knape...tpi aku harungi jge...dgn tido yg xckup...ya Allah...seronok ase idup...kmudian memulakan cuti sem....xlme..byk silap aku lakukan spnjang cuti..Allah....moga Allah ampunkan aku...
Disember...msuk keKIPSAS semula...wah..srnok sbb dpat pointer 3.23....alhamdulillah...mmg xjgka...tpi...kegembiraan xslalunye kekal..dilantik jdi ktua kelas...tpi dugaan aku hadapi mmg kuat...kate hizami,ni bru sikit Allah uji..aku hadapinye....sabar dn tabah serta doa buat aku kuat...disaat begini terlintas wajah arwah abg aku Razie..."ajie,ijam rindu kat aji..."tahlil smpena 2tahun selamat dijalankan dgn masran,khairi,acik,muhsin.hizami,farid dan acik trut serta...kmudian msalah di kolej...aku xleh lari..Allah,tpi ttap ade kmanisan Allah beri.....
DUGAAN ALLAH BERIKAN SELAMA INI TERNYATA ALLAH AMBIL BERAT TENTANG HAMBANYA...BERDOA DAN HADAPI DENGAN REDHA ALLAH

1 comment:

  1. huhuhu,,melamar spe tuh?
    ceh xnak cye kat akak ke???hahahha

    ReplyDelete